fredag 5 juni 2015

Rotten rat or rotten rubber

Idag skulle jag göra tre saker samtidigt, som egentligen inte har något samband men som blev en konstig sambandskedja ändå. Det var dels att fixa frukost, dels ta en gummiband på mitt klockarmband, dels tvätta rent diskhon. När jag då sätter på tevatten upptäcker jag ett rött gummiband i diskhon, precis när jag ska börja skura den. Glatt tar jag upp gummibandet och häller på diskmedel i hon. En konstig odör slår då emot mig. I tron att det kommer från diskhon skrubbar jag på. Samma odör. Jag häller extra diskmedel i diskhoavloppet och spolar vatten länge. Ingen skillnad, det luktar ruttet. Oroligt tittar jag mig omkring efter en död mus el.dyl. Finns inte. Kvitt samma, jag tar med min frukost in till TVsoffan och kryper ihop i mitt soffhörne. Äter frukost, men odören liksom förföljer mig dit också. Luktar på fingertopparna, även de luktar nu rutten råtta. Bläsch! Vad är detta? Vänsterhanden omges av lukten, vad har jag tagit i? Disktrasan? Eftersom jag hade en sjukgymnasttid att passa tittade jag även på mitt armbandsur. Och då, då fann jag svaret på mitt ruttna dilemma. Det var gummibandet!!! Den stank ruttet gummi, hade ju legat i en diskho... Fy, vad äckligt! Jag slet av mig klockan, slängde det läskiga gummibandet och tvättade klockarmbandet. Sedan luktade allt blommor i livet igen : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar