onsdag 31 december 2014

Nyår, haiku och konstiga projekt

Sista dagen på 2014. Antar att just denna dag kommer bli otroligt ombloggad runt omkring i världen. I ärlighetens namn har yours truly egentligen ingen lust att blogga just idag, men är det bloggonsdag så är det. Vill inte göra ett avslut på året som gått, vill inte knyta ihop någon säck, vill inte reflektera och tänka tillbaka. Låt mig bara säga såhär; 2014 tog och gav, det var djupa dalar och fina toppar, det var ingen raksträcka nånstans. 2014 hör bäst hemma i det förflutna.

Jag har aldrig riktigt gillat nyårsafton. Eller, jo, det har jag. Alltid! Själva festen som är kring nyår gillar jag väldigt mycket, oavsett om jag är på stor fest, festfest, bröllop, disco, liten fest, eller middag med vänner. Det är själva tolvslaget som ger mig kryllningar i kroppen och själen, det känns alltid som om jag missar något viktigt där. Att mina tankar far iväg åt fel håll, att jag exakt vid tolvslaget inte ser det gamla året fara iväg och ersättas av det nya. Men så, poff, är klockan två minuter över tolv, och kryllningarna borta! Hej och hå, så är det nya året på plats.

Här kommer en Haiku till 2014:
2014
Farväl gamla år
försvinn i det förflutna
glömmer dig aldrig.

Och en Haiku till 2015:
2015
Hej du nya år
bjud på glädje och kärlek
låt oss bli vänner.

Författarmässigt ser jag fram emot 2015, har många olika projekt på gång. Just nu håller jag på med något jätteknäppt, jag skriver en sonettkrans. Bara för att det ska vara så in i bänken svårt, det är en utmaning jag inte kan förneka mig. Har kommit halvvägs, dvs färdigställt 7 1/2 sonetter. Vart detta projekt ska ta vägen vet jag i dagsläget inte, men det fungerar bra som terapi och förströelse nu när jag är nyopererad. Så hjärnan får komma ut och röra lite på sig : )

Goda nyårskramar till alla som händelsevis läser detta, hoppas ni alla får ett blomstrande 2015!!


1 kommentar:

  1. Gott nytt år! Precis som med alla helger är inte jag så intresserad. Jag har myst i sovrummet med katt, böcker och nu en dator, och skulle missat nyårsslaget om inte man och son kommit in med pommac till mig...

    SvaraRadera