måndag 28 mars 2016

Nervös väntan

Min nya bok har börjat säljas, igår signerade jag de första exemplaren. Den första köparen av ens nya bok blir alltid lite speciell, och hemlig. Är inget personen ifråga brukar få veta, den vinner liksom inget flådigt pris för det. Bara en plats i mitt minne (i bästa fall, ska tilläggas). Men när en håller sin nyförlösta (läs nytryckta) bok i tassarna för första gången bleknar liksom allt slit bort i fjärran. All stress, press, slit, vånda, genomläsande, korrande om och om igen är förlåtet och förglömt. Nu är den ju här!

Den nya boken ser så fin ut, jag är galet nöjd när jag ser den. Däremot har jag inte vågat läsa... Inget konstigt med det, jag har inte läst någon av mina böcker när de varit klara. Bara den första, men det beror på att jag haft sagoläsningar massa gånger med den på olika event och bokhandlare. Jag vågar liksom inte läsa, är rädd för att hitta felaktigheter eller annat krafs insprängt bland orden.
Några som läser ens böcker däremot är recensenter. Vissa är tyckare, andra är bloggare, några är bibliotekarier, och det brukar vara positivt och roligt att läsa hur de tolkar ens alster. Men en person har stort inflytande över bokens biblioteksomfattning i sina händer. Nämligen hon eller han som recenserar för Btj. För den recensionen läses av alla bibblor i Sverige, och så bestäms vilka som ska köpa in den. Spännande. I alla fall om boken blir väl emottagen...
Så den recensionen väntar jag på nu, borde komma inom relativt kort tidsrymd.

Jag önskar min kära bok, Naturväktarna och den vita räven, all lycka till med såväl recensenter, som läsare, skolor, bibliotek och bokhandlare. You rock the world!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar