söndag 1 maj 2016

1a maj - upp till kamp?

Som trumpetspelande ung tonåring spelade jag Internationalen och Arbetets söner till jag storknade varje första maj. Tre olika demonstrationer på olika platser i och runt Gebege brukade vi hinna med. Sedan gick de på repeat i huvudet hela natten kan jag lova. Ju äldre (?) jag blir desto viktigare blir dessa två sånger för mig, och påminner om det Sverige de en gång skrevs för. Sverige har ändrats mycket under den gångna tiden, visst till det bättre och visst till det sämre. Attityden till våra medmänniskor, solidaritet och jämlikhet, är tyvärr inte där de borde vara. Ett öppet och tillåtande samhälle som anpassar och formar sig efter de individer som bor där istället för tvärtom - det skulle jag gärna demonstrerat för idag! Högljutt alltså. Nu skedde demonstrationen med alla dess ingredienser enbart inne i yours trulys huvud. Barfota, och välkompad av Internationalen och Arbetets söner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar