söndag 9 mars 2014

Vårsol, kaffe och nya fräknar

Alla skriver om våren idag. Det är härligt. Om alla skriver om vårsol och jag också skriver om vårsol måste det ju betyda att jag är helt normal? Så tänker jag iaf. Här kommer alltså mitt inslag i vårskrivandet. 
Idag var det vår! Det vet man, för då öppnar uteserveringen hos oss. Det vill säga jag packar med mig filt, phoine, tidning, pluggbok, kaffe, Mariekex, choklad och virkning och lämpar ut detta på vårt lilla cafébord. Det blir fullt. Sedan, när jag just fått i mig allt och fått iordning på allt är det dags att gå in igen. Varje vår blir jag lika förvånad när jag ser de första små vårfräknarna tittar fram. Jag glömmer liksom bort att de dyker upp varje år. De är mao perenner!

Kattugglorna är för övrigt väldigt diskreta och osynliga för närvarande. Timida. De säger inte mycket och syns ännu mindre. Honan gullar med sina sex fina ägg, hanen lämpar av en fet liten sork eller en mager liten mus då och då. Men de väntar och bidar sin tid. Vi med. Man blir liksom lite skendräktig av att följa Uggglis, Uggle och deras sex ägg. Vi går liksom alla i väntans tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar