fredag 8 maj 2015

Ni killar pratar om att vara förkylda...

...men ni ska veta hur det känns när yours truly är förkyld.
 Jag är usel på att vara förkyld. Urusel. Jag är bra på ganska mycket, och kan vara bra att ha till ganska mycket. Men när det kommer till förkylning är jag erbarmligt kass. Inget att hänga i granen direkt, eller hålla i tassen när åskan mullrar. Det händer ju som tur är otroligt sällan, den som bestämmer har väl tänkt till där och sparar omvärlden en förkyld jag. Men nu är det dags. Den årliga, vårliga förkylningen: Ont i halsen (hatar att ha ont i halsen), hostig (hatar att vara hostig), nysig (hatar att vara nysig), feberkänslig i kroppen (hatar att vara feberkänslig i kroppen), sovig (hatar att vara sovig), gnällig (hatar att vara gnällig)... Ja, ni fattar grejen.

Jag o dottern hade tjejmyskväll ikväll, maken är på festligheter. - Vad vi gjorde? Vi drack varm oboy med rostade mackor, spelade Skylanders, åt fryspizza framför TVn, tittade på massa Winxavsnitt under en filt i soffan. Dottern var lite frustrerad över sin lättsomnande mamma, men hon är van. Min mat- och sovklocka är som sagt lite flippad, förkylning är inte direkt någon helande parameter till denna.

Idag har jag även skickat iväg min nya Mirellbok till förlaget för en första granskning innan jag fortsätter mitt korr-arbete. Har börjat få viss rutin på det där. Först skriver jag klart texten, och sedan rensar jag bort de värsta felen. Därefter är det min fina mamma som gör en genomläsning för att se om flytet, rytmen och det stora hela är ok. Sedan tar min lika fina pappa vid, och gör ett mycket viktigt jobb med att korra grammatik och språk. När det är klart har manuset skulpterats fram och börjar ta sin slutgiltiga form. Efter pappa tar finfina maken vid, och rensar upp i meningarna, hittar onödighter och effektiviserar meningarna. Sedan gör jag en sista koll och ser så jag inte lämnat några små trådar som inte knutits ihop. Och med viss vånda, men med känslan att jag inte kan göra det bättre just då, skickas manuset till förlaget. Sedan följer en pirrig väntan på deras utlåtande. Där är jag nu. Med viss stolthet inser jag att jag skrivit klart två böcker denna vinter/vår, när de nu än kommer ut.

I detta landar jag gärna för ikväll. I känslan av att vara dålig på att vara förkyld, men bra på att skriva och utnyttja min tid som sjukskriven med stans kassaste axel : ))

1 kommentar: