måndag 16 mars 2015

den felande länken - jag rasar

För en gångs skull är jag upprörd. Jag rasar. Jag blev arg. Öppnade just mitt Orangea Kuvert. Ser en kurva där de beräknat att jag ska jobba tills jag är 68 år och 6 mån för att få ut samma pension som jag skulle få om jag gick i pension vid 65 år förr i tiden, därför att medellivslängden i Sverige ökat. Men hallå!! Ungdomsarbetslösheten då?? Det är väl ett av de största problemen som Sverige brottas med? Inför varje val hörs ju politikerna i varenda j*dra parti diskutera vad de ska göra åt ungdomsarbetslösheten. Skulle en framskjuten pensionering vara lösningen på något sätt? De arbetslösa ungdomarna blir väl än mer arbetslösa om alla människor jobbar tills de är äldre. Eller ska skolgången också ändras i takt med pensionsåldern och medellivslängden? Om hela livet ska anpassas efter att medellivslängden ökar ska man gå i förskolan tills man är 8 år, sedan förskoleklass när man är 9 år, bli en ettaglutttare som 10-åring för att ta studenten nånstans i 21 års åldern. Men om inte hela skolgången förskjuts och anpassas får vi ju ett ratio på cirka 3 år där det är ÄNNU mer arbetslösa ungdomar, eftersom de tar studenten vid samma ålder som alltid men pensioneringen skjuts fram som en anpassning till förlängd medellivslängd. Om jag ska jobba tills jag är minst 68 1/2 år, (vid 70 år får jag ut ännu mer), är det väl otroligt egoistiskt mot alla som är unga och vill in i arbetslivet? Om jag stapplar omkring på jobbet, trött, gammal och med en förlegad utbildning, vem tjänar på det då? jo, endast en person. Yours truly. Så kan jag se alla stackars arbetslösa ungdomar hänga i gäng och förfasa mig över det. 
"Ujujuj, det var bättre förr. Dagens ungdomar, ujujuj. De bara hänger och hänger, ska di inte arbeta? På min tid, då fick vi jobba och slita från morgon till kväll. Ujujuj." 
Så i förlängningen blir en ökad medellivslängd en black om foten på alla unga som ska ut i arbetslivet, de får liksom vänta på sin tur innan de kan börja ta del av deras förmodade förlängda liv. 

3 kommentarer:

  1. Eller hur? Det bästa botet mot ungdomsarbetslöshet borde ju vara att vi gamlingar tog och flyttade på oss!

    SvaraRadera
  2. Det låter som om du vill att vi lite äldre ska skynda oss att dö bort så yngre får jobb. Inte för att det skulle ge fler jobb nödvändigtvis. Faktiskt inte. Det handlar inte om egoistiskt att fortsätta jobba efter 65, det handlar om att få ekonomin och vardagen att gå ihop. Har du inte en partner och partnerns ekonomi att luta dig mot, utan är ensamstående, så är pensionen för de flesta knapp att räcka till. I de flesta fall cirka en tredjedel av vad du tjänade som yrkesverksam. Att sänka sina dagliga kostnader till en tredjedel av vad du tidigare tjänade är inte helt simpelt. Själv jobbade jag till 67 med den "själviska" baktanken att jag då skulle få cirka 2000/mån mer i pension. (Att min arbetsgivare inte ville släppa mig tidigare heller kanske kan vara intressant… Jag fick mitt sista fasta jobb vid fyllda 62).

    Jag har nu varit pensionär i snart fem år. Har precis lyckats få banken göra mitt bostadslån amorteringsfritt. Det ger mig cirka 1000/mer i månaden. Min fantastiska månads inkomst ligger då på cirka 14500/månad efter skatt. Det är med nöd och näppe det går runt. Det går runt tack vare mina krediter sen tidigare. När man väl är pensionär får man inga nya krediter. Så se till att skaffa dem när du har en bra inkomst.

    Grannen, fyllda 70, började i höstas extrajobba (hon jobbar med bokföring) för att det inte går ihop för henne. Hon planerar att göra det till minst nästa sommar för att bli av med skulder.

    Glöm inte heller bort att vi pensionärer betalar mer (procentuellt sett) i skatt än vanliga arbetande. På pengar som redan skattats. Än väntar vi på sänkningen av pensionärsskatten.

    Föreställ dig hur du ska ha råd som pensionär på den inkomsten när plötsliga utgifter dyker upp. Om du har en förlegad utbildning är upp till dig själv. Håll dig uppdaterad kunskapsmässigt hela livet så är du alltid intressant på arbetsmarknaden.

    Ditt resonemang går inte ihop. Du vill själv inte ha så lite i pension som orangea kuvertet förutspår. Men samtidigt vill du att vi äldre ska maka på oss för att få in yngre arbetslösa? Hur tänkte du där?

    SvaraRadera
  3. Förlåt för alla nertrampade tår detta inlägg kan orsaka. Inte min mening. Jag vill inte att pensionärer ska dö, bara att de ska få högre pension så att man inte ska behöva jobba längre för att få ut en skälig pension. Höj pensionen, inte pensionsåldern är kontentan av blogginlägget.

    SvaraRadera