onsdag 4 mars 2015

en argumentationspolitisk samhällsdikt

Idag är det bloggonsdag, och jag bjuder er på en dikt. Håll till godo. Är mitt uppe i en intensiv skrivperiod för närvarande, snart kommer jag avslöja vad det ska bli. Tre olika projekt har jag igång och jonglerar med, två böcker och en diktsamling. Alla tre pockar på uppmärksamhet, jag försöker att inte stressa upp mig utan ge dem alla tre lite tid och kärlek. Hur som helst är det roligare att skriva på dessa tre än D-uppsatsen i höstas/vintras. Och jag har mitt favoritskrivprojekt. En bok som även gett mig en ny vän eller två. Men som sagt, mer om detta senare.

Om de som sover på gator och torg
befriades ifrån sina bistra liv
och inte var fast i de fattigas sorg
slapp bevittna råttornas kiv

svensk eller rumän spelar ingen roll
mänskliga rättigheter gäller alla
regeringen behöver bättre koll
även de kan till botten falla

att vara hemlös är inget brott
men att ignorera sina medmänniskor är
de rika blir giriga och röstar på grått
och åt tiggarna de spottar och svär

ingen väljer att förlora allt
men att vinna kan vara för svårt
ska samhället vara segregerat och kallt
eller undsätta när livet är hårt.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar