lördag 21 mars 2015

En Skeppshult är mer än en vanlig cykel

Jag har haft en del cyklar i mitt liv. Cresent o Monark för det mesta. Bra cyklar, inget snack om det, men ändå bara cyklar. Så skaffade jag mig min precious, min vackra, svarta Skeppshult. Åh, vad vi var bra ihop. Vi flög fram när vi blev jagade av hundar, vi flög fram när vi var sena till jobbet, vi flög fram när vi längtade hem till make o dotter efter en lång jobbdag. Men min Skeppshult är såld. Efter att ha stått och samlat spindelväv i carporten i två år gav vi upp om varandra. Det skulle aldrig bli vi igen, jag kan inte cykla längre. Jag kan inte cykla med endast en fungerande arm, och bara hålla i mig med vänster. Så istället för att förfalla hos mig fick min vackra Skeppshult ett nytt hem. Jag hoppas den nya ägaren flyger fram med den!

 Idag har vi köpt ny cykel till dottern. Efter att ha kollat av prisläget på nya cyklar började vi se oss om efter mer prisvärda alternativ. Då såg vi den. Annonsen. En Skeppshultcykel 22" 3 vxl. Aldrig använd men med drygt 20 år på nacken. Samma dynamo och växelmojäng som vi hade som barn, inte som dagens moderna cyklar. Men varför måste man ha den nyaste tekniken? Dög det för oss duger det för dottern. Prisvärt som tusan, såldes av en mycket trevlig cykelaffärsman ca 2 tim bilresa hemifrån. Dottern blev kär bara av ett foto på den, och när de träffades blev det kärlek vid första ögonkastet. Dottern släppte inte cykeln, i bilen hem somnade de tillsammans i baksätet. 
Och jag känner igen hennes glädje och kärlek, det var så jag kände för min Skeppshult. Det är något visst med Skeppshultcyklar. För, som cykelhandlaren sa, -Vissa kunder vill köpa en cykel, men andra vill köpa en Skeppshult. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar