tisdag 31 mars 2015

vad får man gilla som vuxen?

Jag har märkt ett märkligt (?) fenomen som inträffar när homo sapiens blir vuxna. Då är det liksom inte fint och rumsrent att gilla vissa saker som egentligen är otroligt goda. Exempel vad dricker man till lunchen på lunchrestaurang? Vatten! Och då gör jag också det. Trots att jag tycker vatten fastnar i min hals och inte alls är gott. Vissa människor är jätteduktiga på att dricka vatten och mycket vatten. Jag är definitivt inte en av dem. Yours truly vill ha Fanta, saft, eller annat med socker i. Men inte cocacola, har aldrig gillat det. Kompromissen stavas Loka med smak. Det är både vuxet och tillräckligt gott.

Snabbmakaroner med ketchup är väldigt gott men inte så vuxenrumsrent, liksom sockriga frukostflingor utan en tillstymmelse till fibrer.

Något annat som är vansinnigt gott är o´boy. Både varm och kall. Men det känns inte heller helt pk att dricka när man passerat in i vuxenstadiet. Jag älskar o´boy!! Tänk er mellanmål med o´boy och sötlimpa med prickigkorv. Gottgottgott. Jag skämsdricker min o´boy när ingen annan vuxen är i närheten. Möjligtvis i sällskap med dottern.
 I 20-årsåldern ungefär, när jag hade varit på nattklubb halva natten, brukade jag på morgonen smyga upp och mecka till mig ett stort glas o´boy. Inget var så bra mot efterdyningarna av gårkvällens drinkar som det. Men nu var det länge sedan jag var på en nattklubb, eller drack smarriga drinkar. Har inget med ålder att göra, naturligtvis inte! Skyller allt på min ondsinta axel och alla dess operationer de senaste åren.

Och smaka på det här då - Nutella!! Mmm, visst vattnas det i munnen? Men det skulle jag aldrig kunna äta offentligt, knappt när familjen ser på. Dottern däremot äter Nutella utan att skämmas. Gärna till kvällsmat på rostat bröd. Åhh, guud vad gott det ser ut. Och den goda lukten ska vi inte prata om. Jag brukar sitta jämte henne och känna snålvattnet rinna till. Ibland gamar jag åt mig en smula eller ett hörn, men det är på nåder.
-Vill du också ha? kan maken fråga mig, men då förnekar jag min Nutellaböjelse. Nutella äter jag i smyg. Sticker ner en liten sked i burken uppe i skåpet och smaskar i mig den. Inte hela skeden alltså, bara Nutellan på. Tittar mig över axeln för att kontrollera så ingen granne gått förbi utanför fönstret och sett mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar