söndag 15 mars 2015

Mat ftw

Idag överraskade lilla dottern oss med frukost på sängen. Jag undrade just vad det var som hände i köket imorse, men antog att det var katten eller en inbrottstjuv. Eller maken. Fel. Kl 9 hör jag ett försiktigt tassande nerför trappan, och så kommer dottern in i sovrummet med en överfull frukostbricka. Sicken surpris! Där fanns allt från maränger till varmmjölkmedhonung. Kreativt barn det där. 
Kreativiteten hennes brukar också visa sig när hon åker bil genom olika lekar. Idag var det så dags igen. Hon och jag åkte till hennes gymnastikträning. Då vi visst skulle leka "säg din favoritmat". Jag skulle tex säga min favvomiddagsmat.
 -Köttsoppa! sa jag. Dottern tittade på mig. 
-Säg på riktigt, sa hon. Jag upprepade min köttsoppa. 
-Du får inte säga köttsoppa, sa hon då.
 -Köttfärslimpa! bytte jag snällt till. 
-Du får inte säga det heller! fick jag till svar. Så jag fortsatte byta. 
-Köttbu... 
-Du får inte säga köttbullar!! 
Hmm, det hela utmynnade i en lek där meningen var att vi skulle säga vår favoritfrukost/-lunch/-middag/-efterrätt etc. MEN vi blev stoppade av den andra från att säga det vi verkligen gillade. Ett exempel. Dottern skulle säga sin favoritefterrätt. 
-Du får inte säga chokladpudding, inget med choklad förresten. Inte tårta, bakelse glass, kakor, mjuka kakor, äpplepaj, någon annan paj eller vaniljsås! triumferade jag. (Ni hör själva vilken korkad lek detta var. Vi fick ju inte direkt reda på vad den andra gillade med alla dessa förbud). 
-Muffins med rosa glasyr! sa dottern nöjt. Och vägrade gå med på att muffins är kakor. Vi enades iaf om att min mammas stompa med riktig varm choklad var det bästa vi vet. Som tur var fick jag välja det till frukost, lunch, middag, efterrätt, kvällsmat i våran matlek utan att dottern invände. Tror helt enkelt att jag aldrig riktigt förstod reglerna. Men kvitt samma, får jag äta mammas stompa dagarna i ända känns det som en bra lek : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar