fredag 16 maj 2014

Är det en skorpion???

Jag och dottern var på en parkeringsplats igår, på ett torg med det poetiskt tilltalande namnet "Rymdtorget". Då kommer en kvinna gående med ett barn. Hand i hand och glatt samspråkande. Som vi. Vi hör deras skratt klinga. Skillnaden mellan oss är att kvinnan är klädd i svart, heltäckande burka. (Tror jag). Bara en springa för ögonen är utan tyg. Dottern tittar nyfiket. Tror det är första gången hon ser denna klädedräkt. Väl inne i bilen säger hon "Mamma. Hon såg ut som en skorpion med de svarta kläderna på hela kroppen!"
Jag "Va?? Som en skorpion? Hur då?" Dottern förklarar, 
"du vet. Som en sån där som smyger runt och spanar på tjuvar".
Hmm, här tänker yours truly snabbt. Jag fattar vad hon menar. Gör ni??!
Jag, "Är det en SPION du menar" Dottern jakar, visst, spion är det ju. Viss skillnad. Jag kan inte låta bli 
att skratta, trots att jag inte brukar skratta åt min dotters felsägningar. Men detta var ju en så rolig hopblandning.
Som sagt, hon är solen i mitt liv, detta fantastiskt härliga barn!
På tal om barn fick jag idag ett finfint vykort från Sveriges, kanske världens, just nu mest uppmärksammade barnboksförfattare. Som tackade så vackert för det ex av "Nu ska vi busa! sa Bråkstakarna" hon fått i påskpresent. Att få beröm för sin debutbok av en så förnämlig författare, det gör mig så glad så glad : D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar