torsdag 8 maj 2014

Larvigt äpple

-Eeewww, grooouse, idag fick jag min äckligaste äppleexperience. Nu undrar säkert ni vad yours truly råkat ut för. Jo, så här var det. Jag satt i godan ro och tuggade på ett finfint grönt äpple, medans dottern tränade gymnastik och jag pluggade. Det är en bra kombo i vanliga fall, för dotterns alla krusiduller, volter, flickisar, saltosar, hipps och happs brukar vara både lugnande och inspirerande för min studiesjäl. Men idag var jag trött på plugg, trött på allt material jag fått för mig att tröska mig igenom, det är artiklar, avhandlingar, studier, antologier, böcker, engelska artiklar, informationsmaterial, skrifter, paragrafer, planer... Så där satt jag och kände mig lite desillusionerad. Jag tog en tugga på mitt äpple, och skulle just ta en tugga till när jag av en slump tittar till mitt äpple. Och ser en rätt stor grön orm! Eller ja, orm och orm, om sanningen ska fram så var det nog mer en larv. Mörkgrön. Inte helt liten. Eller?

Stor, liten, eller mittemellan spelar ingen roll, jag hade en ganska stor (!?) larv i mitt fina äpple.
Vad göra? Jag gjorde det enda logiska, och ropade på dottern. Och som den otrolig djurintresserade lilla människan hon är  ville hon ju ta med den hem. Nu kommer jag ihåg glada fragment från min barndom, där vi hade larver inomhus för att se vad det skulle bli och  framförallt tyckte detta var jättekul. Dottern tar med sig larven hem. -Vart den ska bo? Hemma hos oss såklart! You win some, you lose some! Så, grodynglena  åkte tillbaks till dammen, och in i kakburksakvariet (som nu är kakburksterrarie) flyttade lilla Larvis in. Ska bli kul att se vad det är som krupit i mitt äpple, kanske något exotisk?!

2 kommentarer:

  1. Hahaha, du blev ju i alla fall av med grodynglen! Och du bet inte av larven...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är jag ju evigt tacksam för. Tänk om jag bara hittat en halv larv.... *ryser*

    SvaraRadera