onsdag 28 maj 2014

Vad gör älgarna?

Vem har inte missuppfattat sångtexter? Både svenska och engelska? De mest klassiska är ju psalmen "trygga räkan.." och julsången "räven överraskar grisen..." Själv har jag missuppfattat ett gäng, från reklamjinglar till ABBA. En favorit är den där reklamen för Blossa, ni vet, "b. l. o. s. s. a, glöggen heter Blossa". Där springer det ju runt massa gamla tomtar, vilket gjorde att jag i alla år trodde det var reklam för pensionärsförening. Dessutom, av någon konstig anledning, gjorde de reklam för socker samtidigt. Trodde jag. I mina öron sjöng de "P.R.O; S.S.A..."
En annan klassiker är i "mamma Mia", där jag alltid trott att de sjunger "blue, since the day we farted..." det ska nog vara "parted".
I den härliga Bob Marleylåten  "i shot the sheriff" fattade jag aldrig varför de sjöng om påskliljor,
"... but I didn't shoot no deffodil'. Ska ju såklart vara "deputy".
I låten "Shane Macgowen" missade jag totalt, och tyckte artisten, Hästpojken, sjöng "släng gitarren" istället för just "Shane MacGowen". Snacka om att missa målet.
Jag har fler exempel från mig själv, men stannar där. Så länge.

Dottern frågade mig igår vad "mustrerar" betyder. Jaa, det undrar jag också... Så jag försökte fråga om och om igen vad hon menar, dottern blev otålig "hör du inte? MUSTRERAR säger jag ju!!!"
 "Visst hör jag dig, älsklingsdotter, men jag vet inte vad du menar. När har du hört det"? frågar jag intresserat. Till svar fick jag "till exempel i låten - älgarna mustrerar" Då äntligen fattade vi varann, och jag berättade hur man gör när man demonstrerar. Dottern blev ivrig, detta ville hon minsann! Jag tog ett politiska parti som exempel, ett parti som vi starkt ogillar och tar avstånd ifrån. Beskrev hur man kunde skriva plakat och ropa ramsor. Dottern blev om möjligt ännu ivrigare, och kom på en del radda av kärnfulla och talande hejarop. De flesta var olika varianter av "Alla som vill får bo i Sverige".

I övrigt har det varit en toppendag, här på Öland. Det heter ju att Öland är "solens och vindarnas ö". Tyvärr hade Öland helt glömt bort det där med solen idag, men kompenserade med extra mycket blåst  istället. Ingen skada skedd, finns så mycket annat man kan göra än att njuta i/av solen: shoppa, spela spel, umgås, fika, mysa...sova..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar