torsdag 15 maj 2014

Potejto potato!!

"Du sökte en kvinna och fann ett världskrig. Du är besviken".
. Eller,
"Du sökte ett världskrig och fann en kvinna. Du är besviken".

Detta gräver och grubblar i mig. Vilket är det? Och stämmer något av ovanstående citat in på någon känd poet? Vem i så fall? Var? När? Hur!! Jag vrider och vänder på detta, vill gärna veta vilket som är rätt.
Ibland fungerar min minnesfunktion i hjärnan helt prickfritt, jag har ett nästan fotografiskt minne. Men ibland (läs alltför ofta) sviker det mig. Och då blandas allt runt i, min stackars, för tillfället, överfulla hjärna och jag kommer ihåg heeelt galet. Här hamnar i allra högsta grad ordspråk, aforismer och dikter. Och människor. Och saker jag ska göra. Jag har en tendens att vilja hjälpa alla medmänniskor om jag kan. Oavsett hur jag har det med tiden, eller tanke på mitt "schema". (Tror jag skrivit om mitt mantra "Jag fixar det" i ett tidigare blogginlägg.)

Problemet för mig är att jag lovar att komma ihåg, men ändå glömmer bort. Eftersom jag dessutom är en hejare på att ljuga (snällt) låtsas jag ibland att jag kan saker, och kommer ihåg saker. Detta utövar jag mest när det kommer till ordspråk och andra uttryck. Då skarvar jag och och hittar på, t.ex. låtsas kunna citera/recitera utan att egentligen kunna på riktigt. Ett ordspråk kan bli helt förvrängt, men ändå låta trovärdigt, när jag drar till med något som jag tycker låter bra. Exempelvis:
 "man kan alltid slå två gånger på samma fluga",
"vad är en höna jämfört med ett ägg"
 "kasta inte glas i stenhus",
"det finns vatten även på andra sidan bron",
 "grannens gräs är alltid mossigare"!'

 Säg att någon på jobbet, eller intejobbet, behöver hjälp med något. Frågar mig. Och jag? "Jag fixar det"! Detta är också min ambition. Men det är omöjligt att minnas! Så, skriver jag inte upp något viktigt jag ska göra/komma ihåg, är det borta! Puts väck bara, helt utan förvarning. -Syns det inte så finns det inte, tänker min hjärna och kikar ner i kalendern på  iPhonen.





2 kommentarer:

  1. Edith Södergran har skrivit "Du sökte en kvinna och fann en själ - du är besviken", så det där är i så fall en pastisch på hennes dikt "Dagen svalnar".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Freja, äntligen vet jag!! Själ låter ju lite trevligare än världskrig - men ändå ganska ödesmättat : )

      Radera