måndag 12 maj 2014

Vackra lukter och fula ord

För ett tag sedan delade jag med mig av min bästa doft/lukt när jag var barn (utsugsluften från dammsugaren) och mitt vackraste ord (polygrip). Det där med dammsugaren är faktiskt helt sant, det finns de som ifrågasatt mitt luktsinne efter detta tillkännagivande. Men naturligtvis, kära ni, tycker jag om att lukta på precis samma saker som alla ni andra också. Fräscha saker. Som:
Regn på nyklippt sommargräsmatta.
Regn på försommarens syrener.
Regn på sommarvarm asfalt.
Regn på sommaruppvärmd hud.
Regn på kaprifoler i sommarnatten. (I synnerhet när en vinglar hem från nattbussen, och är tonåring och småberusad av känslan att hela livet ligger framför en symboliserad av en lång sommar utan synbart slut).
Regn och sommar har utkristalliserat sig som nyckelord, märker jag. Och kanske är det så.
Att regn + sommar = härliga dofter. För ärligt talat, sol + sommar = svettiga odörer.

Men orden då, hur var det med polygrip, kanske någon tänker på. Där har jag inte vettigare alternativ, bara gryning då. Däremot ord som jag inte tycker om, där kan jag presentera en radda. Inte innehållet nödvändigtvis, utan orden i sig. Här är ett urval ord som jag inte kan ta i min mun:
Fredagsmys (ryyyyyser)
Mello (urk)
Dagis (bläsch, inte funnits på 15 år)
Jajja-dig (tillrättavisande mot barn, även Ajabaja o co kvalar in här)
Korvlåda (med stark Göteborgs-/Mölndals dialekt)
Tomtegröt (som omskrivning till risgrynsgröt. Den äkta tomtegröten förr i tiden var havregrynsgröt, fattiga bönder hade inte råd att ställa ut den dyra risgrynsgröten till gårdens tomtar!!)

Det finns säkert många som har invändningar och åsikter om mina ordlistor. Men ta det inte så allvarligt, det är bara yours truly's ödmjuka tyckanden : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar