fredag 9 maj 2014

Exotiska djur och adjö

Som ni kanske förstått är dottern en djurvän av högsta kvalitet. Idag, tex, var hon på utflykt med skolan och hittade en skadad..... fluga! Denna fluga bar hon sedan tillbaka till skolan (ganska lååångt), bäddade ner den i sin extraklädeslåda, lekte lite med den. När jag kom tog hon fram sin skadade fluga och ville ta hem den. Rädda den. Men där gick min gräns, så den gömdes i en buske på skolan istället! Lilla fina Flugis : )

Väl hemma togs det sikte på nya djur, salamandrarna i brunnen vid dammen. Såhär söta är de:
Dessutom tydligen fridlysta, exotiska, och ovanliga. Svårt att se här men den mörka ser ut som en dinosaurie i vattnet. Dottern ville ta hem dem (!), men här kunde jag förlita mig till lagens långa arm. I alla fall tror jag det är förbjudet att fånga hem dem. 
En annan som gillar att hänga med till dammen är katten. Annars ligger hon mest på matsalsbordet och slöar!



Idag försökte jag på mig att virka en mormorsmohairruta till min pläd, men det gjorde så attans ont i artrosfingrarna. Kändes som tack och adjö till mitt älskade virkande. Det gör ont i både kropp, själ och hjärta att erkänna. Men, det som oförhappandes kan bli dåligt kan ju också oförhappandes bli bra igen. Tänker jag iaf. Men jag har hittat ett godtagligt substitut, som fingrarna köper, att skriva haikus! Mer om detta en annan dag.

1 kommentar:

  1. Åhh, salamandrarna är så söta! Lika söta som grodor!

    SvaraRadera