fredag 2 maj 2014

Hallelulja, jag är en utvald!

Jag är utvald. Jag är viktig. Mina svar är viktiga och betydelsefulla. Kan leda till ökad kunskap. Är en av 20 000 kvinnor som v a l t s ut av den goda slumpens försyn. Det är inte första gången, troligtvis inte den sista heller. Tydligen har jag "råkat" försumma att svara, så nu kommer påminnelse efter påminnelse, via webben och via brevledes.
 -Vad yours truly pratar om? -StatistiskaCentralByrån! 

De tror att jag inte svarat på första (och andra) utskicket pga att jag kanske varit på semester, men saken är den att jag struntat i dem. Inte på grund av av ren principsak, utan på grund av undersökningens art. Denna gång vill de har svar på en radda delikata frågor, och ursäkta mig, men detta har de inte med att göra! Bedöm själva, här följer ett typexempel på en fråga:
*Läcker du gas ofrivilligt?

 Läcka gas??? Ofrivilligt??? Que?? Jag körde fast här. Visste varken ut eller in. Hur menar SCB? Om jag fiser? Jag är uppfostrad (kanske självuppfostrad) enligt principen "Fina flickor fiser inte". Men läcka gas? Eller är det rapa de avser? Alltså, sånt sysslar vi väl inte med? "Fina flickor rapar inte" är en annan devis jag levt efter. Och vad är ofrivilligt? Finns det frivilliga fisar och ofrivilliga fisar, hur vet en vilka som är vilka? Är det samma sak med rapar då?
Ja, som ni fattar har jag nästlat in min hjärna i krångliga krumbukter kring ofrivilliga gaser som läcker ut från min kropp. Får för mig att det pyser ut små duster här och där, ur öronen, näsan, munnen, porerna. 

Jag testade några frågor på min käre make. Fick svaret "Usch och fy! Jag vill inte höra mer, jag blir äcklad"! Då drämde jag till med "Läcker du gas ofrivilligt"-frågan. Maken tittade häpet på mig, och brast sedan ut i gapskratt. Nu var det ju inte bara gas de undrade om jag läckte, det var både det ena och det andra. Både bumelibum och bimelibim, s.a.s. Kände mig lite metaforiskt som en gammal gisten båt, som läcker och pyser. Eller en trasig cykelslang. Som en stoppar under vatten och ser vad det läcker någonstans. 

Men, jag ska nog vara en god medborgare och svara. Till hösten ska jag själv genomföra en studie, i och för sig av en helt annan art, men jag kommer uppskatta alla som tar sig tid att svara på min enkät. Jag försöker lära min dotter att leva efter principen "Var mot andra så som du vill att de ska vara mot dig". Kanske ska jag föregå med gott exempel inför mig själv, och leva efter det jag också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar