söndag 11 maj 2014

Upp på barrikaden, eller inte upp på barrikaden...

Idag vill jag egentligen upp på barrikaden! Beväpnad med min snabbflygande penna vill jag skriva ut mitt budskap. Basunera ut min ilska över inskränkthet och intolerans, mot smygrasism och smygfascism. När jag läser goda människors bloggar, krönikor, inlägg och utlägg, inser jag att andra redan skrivit allt det jag menar. Och skrivit det väldigt bra dessutom. Dagens rosbukett till er <3

Det jag vill kämpa för och emot är allt från bakverk med rasistiskt namn (bort med det!!) till artist som bejakar sig själv och står för den den är (mer sånt!!). Tyvärr, efter vissa andra vändor jag gjort uppe på barrikader, vet jag att det kan blåsa snålvindar där. Att motattacker kan komma farande från olika håll och kanter, både elaka och trångsynta. Jag har lärt mig att det finns människor som vill missförstå allt man menar, vända och vrida på ens åsikter till oigenkännlighet, göra fula påhopp och helt enkelt bara jäklas. Men. Jag har också lärt mig att man kan få vänner där, bundsförvanter, medmänniskor. Hitta dem som tycker som en själv, lära sig massor om andra och om sig själv.

Så, jag blickar upp mot barrikaden.
 Å ena sidan längtansfullt - det är spännande där i hetluften! Känslan av att vinna en ordduell är härlig! Å andra sidan luttrat - det är ingen idé. Allt som händer är att jag blir trött och less.

Men, what the heck. Take it or leave it. Här är mitt ställningstagande:

DETHETERINTENEGERBOLLOCHCONCHITAWURSTÄRENVÄRDIGVINNARE

Puuhh, puuhh, puuhh. Nu är det sagt. Känns skönt.

2 kommentarer:

  1. Jag kan stå här nedanför barrikaderna och ropa heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tack! Eller ännu bättre, klättra upp vettja : )

      Radera