tisdag 27 maj 2014

Att åka tåg genom Sverige...

Jag tycker många saker är fenomenalt bra uppfinningar, som jag ibland känner att jag missar. Eller glömmer bort. Det är allt möjligt, vänner; vykort; vattenkrig, som exempel. Och mycket annat som inte börjar på "V". Och, här är en av mina favoriter; att åka tåg!! Inte mellan Lindome och Mölndal, utan riktigt tåg. Flera-timmars-tåg-resor. Alltid på sommaren, gärna tidig morgon. Och fint väder. Så man kan sitta och titta ut över de vackra  Sverigevyerna. De blanka sjöarna, med de små gröna öarna. Jag har hittills åkt tåg tre gånger, som vuxen. Alltid i sällskap av dottern, 
Och det, mina vänner, är inget dåligt resesällskap!! Underbart go tjej att tåga med.
Jag brukar alltid fantisera om mina medpassagerare; vilka de är, vart de ska, med vem de är på väg, varför de åker tåg... Idag satt en man och pratade i sin mobil på upprörd franska. Han lät arg. Dottern fnissade lite nervöst - han lät ju verkligen arg. Dottern ville gå fram och titta på honom, men jag lyckade blåsa iväg det projektet!! Med på resan hade vi också Iris, dotterns besjälade, virkade docka. Hon tittade ut genom fönstret så snällt!
På en perrong, där tåget stannade till, satt en äldre man. Och stirrade på mig. Jag stirrade tillbaka. Ingen av oss vann. Tåget gled iväg, och vi hade kopplat ihop våra ögon!! Ingen av oss vek undan. Situationen fasade ut, och försvann.  Resten av tiden gottade mina ögon ner sig i den svenska försommarkvällen 

3 kommentarer:

  1. Tåg, världens bästa transportmedel. Jag ÄLSKAR att åka tåg, skulle helst bara resa med tåg om det var möjligt. Jag har inte slutat att tågluffa än. För fyra år sedan tågluffade hela familjen i Storbritannien i tre veckor, vår absolut bästa resa hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att tågluffa är något jag missat hela livet, men alltid viljat göra. I Europa. Tror jag går på din linje nångång, och tar med man o dotter på tågluff nånstans!

      Radera
  2. Jag gillar också att åka tåg... Mycket bekvämare än bil och buss... Bättre för miljön... Och man ser så många människor man kan fundera kring... Vart är de på väg...? På tåget och i livet...

    SvaraRadera