onsdag 7 maj 2014

Vet de själva vad de säger och säljer?!

"Önskar du nångång att du hade ett trollspö som tog bort alla dina skönhetsfel"? frågar reklamen mig via en känd, vacker, svensk sångerska när jag slår på TVn, och jag hajar till. Stoppar upp. Kommer av mig. -Mina skönhetsfel? - M i n a skönhets f e l?  Vad menar reklamen? Vad är det som är fel? Är det månne min myriad av glada fräknar som breder ut sig av vårsolens glans? Är det mina skrattrynkor, mina små ljusa fjun på läppen, mina ögonlock som ibland tyngs av trötthet?
 Detta som är jag, mina signum, mitt utseende. Är det mina skönhetsfel? Eller är det min kropp hon inte är nöjd med, som skulle belamras av diverse skönhetsfel? 
Näe, reklamen verkar ha siktet inställt på ansiktet. Fortsättningen får mig att, i alla fall till en början, att bli lugn: "Riktig skönhet kommer inifrån" framhärdar reklamens ansikte utåt. Aha!! Kommer riktig skönhet inifrån nu? Men trollspöet som skulle ta bort mina skönhetsfel då? Vad hände med det? Då slår det mig, det kanske är MAT reklamen handlar om? Ska man ÄTA produkterna? Eller ändra sitt sätt och sitt sinne? Kanske är det personligheten som ska bearbetas, mental coachträningsgrejs?
Men så hör jag några av namnen på produkterna; det är perfect shade hit, och sun kissed look dit. Det är longblablabla mascara och miracle cone concealer tjosans. Det är, hör och häpna, 
8 f a n t a s t i s k a produkter man får för ett oslagbart pris. Oslagbart! Jag fattar ju nu helt säkert att det är ansiktet som ska fixas med mirakelprodukter.

 -Och det där med att skönheten kommer inifrån, tänker ni kanske. Jo, här ska ni få höra. Produkternas ansikten (det är flera vackra kvinnor som är involverade), utåt i TVreklamen är mycket övertygande här, och menar att deras skönhetsprodukter tar fram min inre skönhet men döljer mina skönhetsfel. HA!!! In your face liksom! 
Så om jag kletar omkring 8 mirakelprodukter i mitt ansikte, är det samma sak som att jag svingar ett trollspö som tar bort mina skönhetsfel, och jag låter min skönhet komma inifrån samtidigt som jag tar bort mina skönhetsfel. 
-Fick ni ihop den där ekvationen? För det får baske mig inte jag! Så jag tänker fortsätta vara jag på mitt sätt; prioritera att vara en god människa och skita i mina eventuella skönhetsfel : ) 

 

2 kommentarer:

  1. Som den galna dove reklamen som inleds med "Vad har DU gjort för att få vackra armhålor idag..." Inte ett skit, svarar jag, och är helt nöjd med det...

    SvaraRadera
  2. Ja, exakt! Vackra armhålor??? Jag har inte tittat så noga på mina armhålor för att kunna säga om de är vackra eller inte...

    SvaraRadera